Program próby zaprzęgowej ogierów ras szlachetnych w 2010 r.

Program próby

Próba trwa dwa dni. W przypadku liczby ogierów mniejszej niż 12 szt., próba może trwać jeden dzień. W czasie treningu i próby obowiązuje uprząż szorowa, jednolita dla wszystkich ogierów uczestniczących w treningu i próbie.

Uwaga!
Dyskwalifikacja w jednym z elementów próby oznacza nieukończenie próby dzielności.

Dzień pierwszy:

  1. Próba na czworoboku wg załączonego programu.
    Trening oraz wszystkie próby przeprowadzone są w pojeździe maratonowym jednokonny z hamulcem, o wymiarach zgodnych z regulaminem dyscypliny powożenia.
    Tabela 1
    Próba na czworoboku.

    L.p. Ocenione elementy
    1. A
    C
    wjazd kłusem roboczym
    w lewo
    2. C C koło w lewo o średnicy 30-40 m
    3. H X F zmiana kierunku kłusem o wydłużonym wykroku
    4. F A
    A A
    kłus roboczy
    koło w prawo o średnicy 30-40 m
    5. K X M zmiana kierunku kłusem o wydłużonym wykroku
    6. M C przejście do stępa pośredniego
    7. C H stęp pośredni
    8. H X F zmiana kierunku stępem swobodnym o wydłużonym wykroku
    9. F A K stęp pośredni
    10. K X M zmiana kierunku stępem swobodnym o wydłużonym wykroku
    11. M C stęp pośredni
    12. C stój – nieruchomość 5″, ruszyć stępem pośrednim
    13. H ruszyć kłusem roboczym opuścić czworobok w A

    Oceny:

    1. Chody – stęp obszerność, regularność,
    swoboda i takt
    10
    2. Chody – kłus 10
    3. Impuls chęć do ruchu naprzód,
    zaangażowanie zadu
    10
    4. Posłuszeństwo reakcje na pomoce,
    współpraca z powożącym
    10
    5. Przydatność do pracy w zaprzęgu chęć do współpracy 10
    Maksymalna ilość punktów 50

    Punkty za ujeżdżenie przyznaje się według następujących zasad (tabela 2):

    1. ocena 46 i więcej pkt. – 20 pkt.;
    2. za każdy pkt. mniej za ocenę ujeżdżenia zmniejsza się wynik ogiera o 0,7 pkt.

    Tabela 2
    Przeliczanie oceny na czworoboku na punkty

    Ocena Pkt. Ocena Pkt Ocena Pkt
    46 i więcej 20 35 12,3 24 4,6
    45 19,3 34 11,6 23 3,9
    44 18,6 33 10,9 22 3,2
    43 17,9 32 10,2 21 2,5
    42 17,2 31 9,5 20 1,8
    41 16,5 30 8,8 19 1,1
    40 15,8 29 8,1 18 0,4
    39 15,1 28 7,4 17 0 dyskwalifikacja
    38 14,4 27 6,7
    37 13,7 26 6
    36 13 25 5,3
  2. Próba szybkości w kłusie na dystansie 1 km, tempo 19 km/godz.
    Teren płaski, podłoże naturalne (piaszczyste, żwirowe, trawiaste). Pojazd jak w próbie na czworoboku. Najlepszy wynik, za który przyznaje się max. ilość 10 punktów ustala się na 3 min. 15 sek. Przejazd w czasie krótszym niż 3 min. 15 sek. nie jest nagradzany punktami bonifikacyjnymi. Zmiana chodu w tej próbie na więcej niż 5 foulee galopu jest karana dodaniem do uzyskanego czasu 5 sek. Pięciokrotna zmiana chodu oznacza dyskwalifikację.
    Punkty za ocenę szybkości w kłusie, w skali przyznaje się według następujących zasad:

    1. czas 3’15” min – 15 pkt.
    2. za każdą sekundę więcej odejmujemy 0,33 pkt.

    Tabela 3
    Przeliczania czasu w kłusie na punkty

    Czas Pkt. Czas Pkt.
    3’15” 15 3’38” 7,41
    3’16” 14,67 3’39” 7,08
    3’17” 14,34 3’40” 6,75
    3’18” 14,01 3’41” 6,42
    3’19” 13,68 3’42” 6,09
    3’20” 13,35 3’43” 5,76
    3’21” 13,02 3’44” 5,43
    3’22” 12,69 3’45” 5,1
    3’23” 12,36 3’46” 4,77
    3’24” 12,03 3’47” 4,44
    3’25” 11,7 3’48” 4,11
    3’26” 11,37 3’49” 3,78
    3’27” 11,04 3’50” 3,45
    3’28” 10,71 3’51” 3,12
    3’29” 10,38 3’52” 2,79
    3’30” 10,05 3’53” 2,46
    3’31” 9,72 3’54” 2,13
    3’32” 9,39 3’55” 1,8
    3’33” 9,06 3’56” 1,47
    3’34” 8,73 3’57” 1,14
    3’35” 8,4 3’58” 0,81
    3’36” 8,07 3’59” 0,48
    3’37” 7,74
    4’00” 0,15

Powyżej 4’00” – dyskwalifikacja.

Dzień drugi

  1. Próba wytrzymałości.
    Chody przemienne stęp i kłus. Dystans 5 km, tempo 15 km/godz. Teren płaski, podłoże naturalne (piaszczyste, żwirowe, trawiaste). Zmiana chodu do galopu powyżej 5 foulee jest karana 5 sek. Pięciokrotna zmiana chodu powyżej 5 foulee powoduje dyskwalifikację. Próba odbywa się w pojeździe maratonowym jednokonnym z hamulcem, o długości zgodnej z regułami powożenia. Pojazdy muszą spełniać podstawowe warunki bezpieczeństwa. Obciążenie równe 100 % masy ciała ogiera (masa pojazdu + powożącego + ładunek). Najlepszy wynik, za który przyznaje się maksymalną ilość 10 punktów ustala się na 20 min. Przejazd w czasie krótszym niż 20 minut nie jest nagradzany punktami bonifikacyjnymi.
    Punkty za ocenę wytrzymałości, przyznaje się według następujących zasad:

    1. czas 20 minut – 10 pkt.
    2. za każde 10 sekund powyżej 20 minut – odejmujemy 0,2 pkt.

    Tabela 4
    Przeliczanie czasu w próbie wytrzymałości na punkty

    Czas Pkt. Czas Pkt. Czas Pkt.
    20’00” – 20’10” 10 22’51” – 23’00” 6,6 25’41” – 25’50” 3,2
    20’11” – 20’20” 9,8 23’01” – 23’10” 6,4 25’51” – 26’00” 3
    20’21” – 20’30” 9,6 23’11” – 23’20” 6,2 26’01” – 26’10” 2,8
    20’31” – 20’40” 9,4 23’21” – 23’30” 6 26’11” – 26’20” 2,6
    20’41” – 20’50” 9,2 23’31” – 23’40” 5,8 26’21” – 26’30” 2,4
    20’51” – 21’00” 9 23’41” – 23’50” 5,6 26’31” – 26’40” 2,2
    21’01” – 21’10” 8,8 23’51” – 24’00” 5,4 26’41” – 26’50” 2
    21’11” – 21’20” 8,6 24’01” – 24’10” 5,2 26’51” – 27’00” 1,8
    21’21” – 21’30” 8,4 24’11” – 24’20” 5 27’01” – 27’10” 1,6
    21’31” – 21’40” 8,2 24’21” – 24’30” 4,8 27’11” – 27’20” 1,4
    21’41” – 21’50” 8 24’31” – 24’40” 4,6 27’21” – 27’30” 1,2
    21’51” – 22’00” 7,8 24’41” – 24’50” 4,4 27’31” – 27’40” 1
    22’01” – 22’10” 7,6 24’51” – 25’00” 4,2 27’41” – 27’50” 0,8
    22’11” – 22’20” 7,4 25’01” – 25’10” 4 27’51” – 28’00” 0,6
    22’21” – 22’30” 7,2 25’11” – 25’20” 3,8 28’01” – 28’10” 0,4
    22’31” – 22’40” 7 25’21” – 25’30” 3,6 28’11” – 28’20” 0,2
    22’41” – 22’50” 6,8
    25’31” – 25’40” 3,4
    28’21” i więcej  dyskwalifikacja
  2. Próba szybkości w stępie.
    Warunki dotyczące pojazdu, uprzęży, obciążenia i podłoża, jak w próbie wytrzymałości. Dystans 500 m. tempo 8 km/godz. Zmiana chodu na kłus czy galop powyżej 5 foulee/ kroków jest karane 5 sek. Pięciokrotna zmiana chodu powyżej 5 foulee/kroków powoduje dyskwalifikację.
    Punkty za ocenę szybkości w stępie przyznaje się według następujących zasad:

    1. czas 3’45” – 10 punktów
    2. za każdą sekundę powyżej czasu 3’45” – odejmujemy 0,2 pkt.

    Tabela 5
    Przeliczanie czasu w stępie na punkty

    Czas Pkt. Czas Pkt.
    3’45” 10 4’10” 5
    3’46” 9,8 4’11” 4,8
    3’47” 9,6 4’12” 4,6
    3’48” 9,4 4’13” 4,4
    3’49” 9,2 4’14” 4,2
    3’50” 9 4’15” 4
    3’51” 8,8 4’16” 3,8
    3’52” 8,6 4’17” 3,6
    3’53” 8,4 4’18” 3,4
    3’54” 8,2 4’19” 3,2
    3’55” 8 4’20” 3
    3’56” 7,8 4’21” 2,8
    3’57” 7,6 4’22” 2,6
    3’58” 7,4 4’23” 2,4
    3’59” 7,2 4’24” 2,2
    4’00” 7 4’25” 2
    4’01” 6,8 4’26” 1,8
    4’02” 6,6 4’27” 1,6
    4’03” 6,4 4’28” 1,4
    4’04” 6,2 4’29” 1,2
    4’05” 6 4’30” 1
    4’06” 5,8 4’31” 0,8
    4’07” 5,6 4’32” 0,6
    4’08” 5,4 4’33” 0,4
    4’09” 5,2 4’34” 0,2

    4’35” i powyżej dyskwalifikacja

  3. Test obcego powożącego
    Wykonywany jest w ostatnim tygodniu poprzedzającym próbę.
    Oceniane są:

    • chęć współpracy z powożącym;
    • poddawanie się woli powożącego;
    • podatność na pomoce;
    • elastyczność;
    • przydatność do pracy w zaprzęgu;

    Maksymalna ocena 10 punktów
    Obcy powożący ocenia w/w cechy łącznie w skali 10 punktów. Wynik mnoży się przez 1,5.
    Wynik oceny obcego powożącego jest podawany do wiadomości po zakończeniu próby.

Kierownik ocenia: przydatność do użytkowanie zaprzęgowego charakter, temperament, stęp w zaprzęgu i kłus w zaprzęgu w skali od 1 do 10 punktów. Do ostatecznej punktacji wyniki oceny za charakter, temperament, stęp w zaprzęgu i kłus w zaprzęgu mnoży się przez 0,5

Na wyniki próby składają się oceny wystawione przez Kierownika Zakładu Treningowego na podstawie obserwacji w trakcie treningu, ocen Komisji wystawionych podczas dwóch dni próby, oraz oceny obcego powożącego (test obcego powożącego).
Kierownik Zakładu Treningowego zobowiązany jest do przedstawienia wyników oceny w przeddzień próby.

Cechy uwzględniane przy ocenie ogierów i ich wagi ekonomiczne

L.p. Cecha Ocena
Kierownika
ZT
Ocena
Komisji
Ocena
obcego
powożącego
1. Charakter 5
2. Temperament 5
3. Przydatność do użytkowania zaprzęgowego 10
4. Stęp w zaprzęgu 5
5. Kłus w zaprzęgu 5
6. Test obcego powożącego 15
7. Ujeżdżenie 20
8. Próba szybkości w stępie 10
9. Próba szybkości w kłusie 15
10. Próba wytrzymałości 10
  • ocena wybitna: powyżej 95 pkt.
  • ocena bardzo dobra: 85 –94,99 pkt.
  • ocena dobra: 75 – 84,99 pkt.
  • ocena dostateczna: 65 – 74,99 pkt.
  • ocena niedostateczna: poniżej 65 pkt
Scroll to Top